IMPOSSIBLE MISSION
TV COMPUTER 64K
RIADÓ!
4125-ös ügynök, vázolom a helyzetet: három napja egy akkor még ismeretlen személy elkezdte manipulálni a nagyhatalmak számítógépeit. A jelen állapot szerint a rendszer órákon belül nukleáris rakétákat lő ki a fontosabb világvárosokra! A behatolás nyomait követve azonosítottuk az elkövetőt, aki nem más, mint az elborult elméjű Elvin professzor! Szerencsére meg tudtuk határozni a helyzetét: egy irodakomplexumba vette be magát, amelyet automata robotok védenek. Előző ügynökeink (még egyikük sem tért vissza) információi alapján az irodák berendezési tárgyaiban rejtette el az irodájának belépési jelszavát.
A feladata az, hogy szedje össze a belépési kódhoz szükséges elemeket, fejtse meg a kódot, hatoljon be a professzor irodájába és állítsa le a rendszert! Nyolc órája van minderre, a helikopter már feltöltve várja! Sok szerencsét!
Célunk a gonosz professzor megfékezése
Az Impossible Mission egy ügyességi, gyűjtögetős, logikai platformjáték. Az először Commodore64-en megjelent “nagy klasszikus” mostantól TV-Computeren is játszható!
A játék során egy irodaépületet kell bejárnunk. Az emeletek között liftekkel közlekedünk. Az emeleteken lévő, különböző termekben a berendezést átkutatva, képelemeket kell megtalálnunk.
A kutatást akadályozzák a mindenfelé nyüzsgő, veszélyes robotok. Ha csak hozzájuk érünk, meghalunk! Ha lyukba esünk, meghalunk! Minden meghalás tíz percet von le az időnkből!
A szobák belső szintjei között miniliftekkel közlekedhetünk. Ha szükséges, megfelelő kódkulcsok segítségével a liftek helyzetét visszaállíthatjuk, a robotokat kikapcsolhatjuk.
Az összegyűjtött képekből a megfelelőket egymásra illesztve betűket kapunk. A betűkből összeáll a jelszó, ami a professzor ajtaját nyitja.
Ha kirakjuk a jelszót és elkapjuk a professzort akkor nyerünk, ha lejár az idő, akkor vesztünk (és velünk vész a világ is). A titkosügynökök élete már csak ilyen 🙂
Liftek
Az irodaház emeletei között liftekkel közelekedhetünk (fel-le irányokat nyomva). A lift minden terembe vezető folyosónál megáll (menet közben bármikor válthatunk irányt). A folyosók színe azonos a termek színével.
A liftben állva tudjuk kezelni a személyi komputerünket is.
Automata komputer
A programnak két változata van. Az egyikben a képek összerakását és a kód megfejtését automatikusan elvégzi a személyi komputerünk, a másikban kézzel kell megfejteni a jelszót.
Mindkét verzióban megtalálható a térkép, amely a már bejárt szobákat és a lifteket mutatja meg. Az akutális helyünket villogó pont jelzi. A szobák belső szerkezete mindig ugyanaz, a térképen elfoglalt helyük és a bennük lévő robotok viselkedése viszont játékonként más és más.
Az automata változatban “return” gombbal három üzemmód közül választhatunk: map, info, autosolve. Az adott mód gombja pirosan világít.
- Map: a már fent említett módon mutatja a térképet
- Info: a rendelkezésünkre álló időt, az összegyűjtött képrket, a robot kikapcsoló és a szobákban levő minilifteket alaphelyzetbe állító kódkucsok számát; a decryptor meglétét/nemlétét mutatja
- Autosolve: ha az összes képdarab és a decryptor is megvan, automatikusan egymásra illeszti őket és megfejti a jelszót (ha ezek közül bármi hiányzik, hiányt jelez).
Térkép | Idő, lift és robot kapcsolók, stb. |
Hiányoznak dolgok | Indul a kódfejtés |
Fut a kódfejtés | Megfejtve |
Manuális komputer
A manuális változatban a térkép és a puzzle üzemmód között válthatunk a “return” gombbal.
Puzzle módban lehet az összegyűjtött képdarabokat egymásra helyezni – ha a színeik egyeznek és pontosan egészítik ki egymást (a képpontjaik nem fedik egymást). A harminckét összegyűjtött képből négy-négy illeszthető össze a jelszó egy-egy betűjének megszerzéséhez.
A sárga sávok között látjuk a képek listáját (a fel-le nyilakkal tudjuk a listát előre-hátra léptetni). A nyilat rávisszük a nekünk kellő darabra, és a tűzgombot nyomva tartva kitesszük jobbra (elengedjük a tűzgombot). Ha a kurzorral egymásra tett képek összetartoznak, automatikusan egybeolvadnak.
A kint lévő képeket átszínezhetjük (zöld, cián, sárga), a jobbra-balra és fel-le gombokkal vízszintesen és függőlegesen tükrözni őket. A kuka gombbal kidobjuk, amire nincs szükség. A piros jelölés mutatja, melyik képpel dolgozunk éppen (tűzgombbal választhatjuk ki).
Képek keresése
A szobákat bejárva, minden tárgyat átkutatva kell összegyűjteni a képrészleteket. A keresés a tárgy felé fordulással történik (felfelé gomb). A csíkos minilifteket használva a szintek között lehet közlekedni (fel-le gombok). A duplacsíkos szélű terminálokba belépve (felfelé gomb) lehet a lifteket és robotokat manipulálni.
Keresés | Itt nincs semmi | Képet találtunk! |
Zenekomputer
A „zenekomputerekkel” időt nyerhetünk. Ezek szintén a hálózatra vannak kötve, de Elvin professzor úgy gondolta, nem tudjuk használni őket. Két szobában is találunk ilyet.
Ha “felfelé” irányba, a konzol felé fordulunk, a gép hangokat ad ki, amelyeket emelkedő sorrendbe kell rendeznünk, a pepita mezőn megjelenő betűk billentyűzeten történő lenyomásával (ha hibázunk, akkor az adott sort új hangokkal, elölről kell kezdenünk). Három hanggal indítunk és ha jó a sorrend, a következő körben négyet kapunk (és így tovább, egyre hosszabbat – maximum nyolc hangot kell sorba rendeznünk). Minden emelkedő sorrendbe tett hangsor tíz perc plusz időt eredményez a visszaszámlálásban.
Robotok
A játékban kétféle robot létezik. Az egyik típus gömb alakú és lebegve őrjáratozik (vízszintesen, vagy függőlegesen) a termekben. A másik típus jobbra-balra gurul a padlón, különböző sebességekkel (vagy egy helyben áll). Mindkét típus érintése halálos.
A gurulós robotok egy része képes észlelni, ha a közelébe érünk és olyankor agresszívan nekünk ront, de van olyan is, ami akkor is észrevesz, ha mögötte vagyunk, akkor rögtön felénk fordul és úgy támad.
A padlón gurulós típusok különösen veszélyesek, mert képesek távolról, magasfeszültségű ívkisüléssel halálra sújtani minket.
A gömb robotokat csak kikerülni lehet, a gurulósokat át is lehet ugrani (szaltóval).
A lebegő és guruló robotok, valamint az elektromos kisülések érintése is halálos
Olyan termekben, amelyekben vannak robotok és/vagy liftek, azokban terminálok is vannak (kétoldalon dupla csíkos, álló monitor). A terminálokba (felfelé gombbal) tudunk belépni, és a menüjükben (szintén fel-le gombokkal) mozogva kiválasztani (tűzgombbal) a liftek alaphelyzetbe állítását, vagy a robotok húsz másodpercre kikapcsolását, feltéve, ha van hozzájuk kódkulcsunk. Ha van, akkor “password accepted”-del (végrehajtja), ha nincs, “password required”-del (visszadobja) a parancsot a rendszer. Hogy melyik kulcsból mennyi van, a személyi komputerünk kiírja (lift inits, snoozes).
A terminálból log off-fal tudunk kilépni.
Lift init | Robot snooze |
Professzor
A játék Elvin professzor ikonikus monológjával indít, aki egyébként minden órában beszól a hangosbeszélőn a termekbe: “pusztítsátok el, robotjaim!”
Ha összeraktuk a képeket és megvan a jelszó, meg kell találnunk a professzor szobájának bejáratát és belépni rajta (felfelé irány).
Irányítás
Joystick vagy billentyűzet:
Eredmény | Billentyű |
Fel/Keresés | A |
Le | Y |
Balra | , |
Jobbra | . |
Ugrás | Space/tűz |
Hangsor | A,B,C,D,E,F,G,H |
Újrakezdés | Shift+ESC |
A program összes kezelőszerve
AY,. Mozgás négy irányba
SPACE Szaltó
ABCDEFGH Zenekomputer hangsor
SHIFT+ESC Újraindítás
Megjegyzések
Azonosságok, különbségek, érdekességek
- A játék alapvetően a Commodore64-es változat logikája szerint került megírásra
- A program kódja, adattömbjei, hang, grafika és egyéb formátumai saját fejlesztésűek és kifejezetten TVC-re íródtak (semmilyen kódrészletet nem tartalmaznak más programokból)
- A grafikai elemek mindegyike a TVC-n való megjelenéshez teljes újrafeldolgozáson ment keresztül, illetve került megrajzolásra
- Néhány terem (a C64 – TVC képméret különbség miatt) teljesen újra lett tervezve
- A program minden digitalizált szöveget tartalmaz (jelentősen átdolgozva)
- A gömb robotok robotosabban néznek ki és úgy is működnek
- Két változat került kiadásra: az egyikben automata, a másikban manuális a képek kirakása és a jelszó megfejtése
Köszönetnyilvánítások
Köszönjük mindazoknak, akik a program létrejöttében bármilyen módon részt vettek: Dennis Caswell-nek, az Epyx-nek, a TVC-s facebook közösség tagjainak, a TVC emulátorok és tool-ok készítőinek (Grósz Attilának, Árvai Lászlónak, Varga Istvánnak, Kevin Thacker-nek, Vincze Béla Györgynek), Kajtár Zsoltnak, Oszvald Balázsnak, Bertók Zsoltnak (aki életre hívta azt a játékfejlesztői versenyt, amely nélkül talán ez a program sem készül el), valamint családtagjainknak.
Utószó
Ez a program is egy több mint harminc éves álom beteljesülése. Annak idején nem sok remény volt az elkészítésére, ma sem volt könnyű megvalósítani. Sok lemondás, nehéz döntés és kompromisszum (sokszor épp annak kerülése) vezetett a végeredményhez. Nyolc bites gépre ma sem könnyű fejleszteni, TVC-re kivált nem (hardver-memória), így sok trükkre volt szükség a végeredményhez).
Reméljük, hogy legalább olyan jó játszani vele, mint amilyen jó volt elkészíteni! 🙂
Még több...
Attack of the Petscii Robots Enterprise verzió
A TVC weboldal története
A 2022-es TVC játékfejlesztői verseny indulói és egyéb programok