2024.03.19.

8bit.hu

8 bit hírszerzők portálja

A 2022-es TVC játékfejlesztői verseny indulói és egyéb programok

Gépi kód:
Fitter (Doberdo Brothers – Major Tamás, Sáránszki Mihály)
Fred (Geco – Persa Noel) (konvertált)
Kondi Krush (Anystone – Kis Róbert)
Sötét kastély 2 (Orosz Olivér)
Zuhanás (BerrySoft – Bertók Zsolt)

Basic:
Brekk (Szipucsu – Bodnár Tamás) (konvertált)
Gengszter (Szipucsu – Bodnár Tamás) (konvertált)
Nonogram (KKS2003 – Kiss Károly)
Pipe Master (FeCO – Előd E. Imre)
Vakember szimulátor (Orosz Olivér)
Verdeső Vöcsök (Hoványi Péter)

Vegyes:
Hittan (Doberdo Brothers – Major Tamás, Sáránszki Mihály)

Egyéb programok:
BombXmas (Bertók Zsolt – Bery)
Puck Man Xmas (Doberdo Brothers – Major Tamás, Sáránszki Mihály)
SD2Flp (Csabai Csaba) (Felhasználói program)


Gépi kódú programok

Fitter (Doberdo Brothers – Major Tamás, Sáránszki Mihály)

A Fitter egy ügyességi-logikai játék, aminek célja, hogy egy labirintus közepén lévő fehér
gömböket pirosra cseréljük. Ha ez sikerült, Rubik kocka kirakó rész következik. Itt a cél az, hogy
a gyorsan elfogyó idő alatt minél több kockát rakjunk ki a megadott mintáknak megfelelően. Ha
az időnk elfogy, másik labirintusban folytatjuk a játékot, a gömbök pirosra váltásával.
A végső cél minél több pont szerzése, hogy a dicsőségtábla legfelső fokára kerüljünk,
ország-világ számára hirdetvén ügyességünket.


Fred (Geco – Persa Noel)

Fred a régész csapdába esett egy piramis alatt húzódó földalatti labirintusban, kísértetjárta falak között. Most a folyosókon kószálva próbál kijutni, miközben esetleg némi kincset is sikerül szereznie. Elátkozott sötét folyosók, múmiák, kísérteties szellemek, mérgező cseppek, aranyos grafika! ZX Spectrumról konvertált játék, 4 és 16 színű módban is tud futni, van 64K és 64K+-os változat is.


Kondi Krush (Anystone – Kis Róbert)

Az indító képernyő után a pályaválasztó képernyőn a piros keret mozgatásával választhatunk pályát magunknak. A joy port1-be dugott joystickkal, a beépített joystickkal, vagy a wasd billentyűkkel lehet köztük mozognia piros kerettel. Csak a fehér színű pályákat választhatjuk.
Akkor válik játszhatóvá egy pálya, ha az előtte lévő pályát már minimum 1 csillagra teljesítettük.
A pályáról információkat kaphatunk, ha ráállva megnyomjuk az I billentyűt. Itt látszani fog milyen kondikat tudunk használni, hányszor hanyas a pálya, mennyi lépésünk van, illetve mennyi pont kell a csillagok eléréséhez. Elkezdeni egy pályát a return/space/joystick tűz gombjával lehet.
A játékban kondenzátorokat (kondikat) kell felrobbantan úgy, hogy 3 vagy több egyforma színű kondit egymás mellé rakunk. Mozgatni a kondikat csereberéléssel lehet. A keretet ugyanúgy irányíthatjuk, mint a pályaválasztón. Kiválasztani az return/space billentyűkkel vagy a joystick tűz gombjával lehet. Ekkor a keret fehérre vált és kiválaszthatjuk melyik mellette való kondival szeretnénk kicserélni. Ha 3 azonos színű kondi egymás mellé kerül, azok felrobbannak és minden felettük lévő kondi lejebb esik, az üres helyekre új kondik jönnek. A pályáról bármikor kiléphetünk a Q billenytűvel (amikor épp tudunk mozogni, tehát „potyogás” közben nem), az eredmény ekkor sem veszik el, felíródik ahol tartottunk.
Ha egy pályára újra belépünk, az eredmény csak akkor íródik fel, ha az jobb, mint az eddigi eredmény az
adott pályán. Egy csillagra viszonlyag könnyű mindegyik pályát lehozni, 3 csillagra már lesz pár pálya, ami kihívást jelenthet.
Tipp: sok pontot láncreakcióval lehet elérni. Annál több pont jár minél hosszabb a láncreakció.
Vannak pályák, ahol előfordulhat, hogy nem lehet már több kondit felrobbantani, ott vagy végig kell játszani a köröket, vagy a Q billentyűvel ki lehet lépni. Nem kötelező olyan lépést tenni ami robbanást eredményez, lehet „építkezni” is. Bizonyos pályákon ha 4 kondit egymás mellé rakunk, akkor keletkezik egy csíkos kondi. Ezzel ha cserélünk, akkor az egész sor/oszlop felrobban attól függően milyen irányba cseréltünk. Ezeken a pályákon ha 5 kondit egymás mellé rakunk, akkor pöttyös kondi keletkezik. Ezzel cserélve az összes olyan színű kondi felrobban, amivel cseréltünk. Csíkos és pöttyös kondik között nincs különleges robbanás, ugyanúgy fognak viselkedni, mint a normál kondik (tehát pl. ha pöttyöset cserélünk csíkossal, akkor az összes csíkos felrobban).


Sötét kastély 2 (Orosz Olivér)

A tavalyi „Sötét Kastély” folytatása, kicsit továbbfejlesztve, 4 színnel, sima mozgással, „kvarcjátékos” hangokkal, több felvehető tárggyal, megoldandó „feladvánnyal”. A cél kijutni a labirintusból.
32 pályát (képernyőt) tartalmaz, meghalni nem lehet benne, de zsákutcába futhatunk benne amikor nincs más megoldás mint újrakezdeni a pályát (R billentyű).

A játékban legfeljebb 3 tárgy lehet nálunk, de mindig csak a legutóbb felvett tárgyat tudjuk használni, emiatt néha meg kell gondolnunk hogy mit veszünk fel, mert lehet felveszünk egy kulcsot, utána a kardot, de már a kard a legutóbbi tárgyunk, így hiába megyünk oda az ajtóhoz, nem tudjuk nyitni a kulccsal.
Lényeg, hogy az utunkat állja például az ajtó, akkor egy kulcsot odavíve tudunk átmenni rajta, ha egy harcos állja utunkat akkor egy kardot kell odavinnünk. Van még pár akadály, mindennek van valami ellenszere.


Zuhanás (BerrySoft – Bertók Zsolt)

A játék célja, hogy a sziklahasadékban zuhanó, közben a sziklafalon magát fékező játékos minél messzebbre jusson anélkül, hogy a sziklafalon feltűnő körfűrészek kárt tennének benne. Ennek érdelében a játékos a körfűrészek elöl át tud rugaszkodni a szemben levő sziklafalra, és vissza.
A játékot lehet egyedül, 1 játékos módban játszani, vagy egymással is versenyezve, 2 játékos módban.
A játék december 29. és 31. között készült, 3 nap alatt, mondhatni rohamtempóban, napi 4-8 órában. Ennek okán egyes részei kicsit csiszolatlanok, de remélem, hogy így is jó játékélményt nyújt majd.

BASIC programok

Brekk (Szipucsu – Bodnár Tamás)

Brekk! – Avagy: A békává varázsolt királylány
Ez a szöveges kalandjáték is C64-en kezdte pályafutását. A kerettörténetről talán nem kell mondani semmit, a címből is sejthető, és a játékból is hamar kiderül. Eredetileg a főneveket és az igéket is egyetlen listában tárolta a program, ami jelentősen lassította a játékot. Az Enterprise verzióban (amely Kiss László munkája) már optimalizálásra került ez az eljárás, a sebesség gyorsabb lett. Továbbá, a C64-es verzióban volt még egy hiba, egy bizonyos szellem néha a kezdőképernyőre került, ez a hiba már nincs az Enterprise változatban. A javított, Enterprise verzió lett átírva TVC-re. A szövegértelmező a főnevek ragozott alakját is megérti, és az igéket felszólító alakban kell beírni. A program eléggé bőbeszédű, ezért GRAPHICS 2-es módban fut, hogy minden fontos információ kiférjen egyszerre.
A játék a következő alapszavakat érti:
mentsd, észak (é), dél (d), kelet (k), nyugat (ny), fel (fel), le (le) felfelé, lefelé, öld, küzdj, nyírd, pusztítsd, támadj, támadd, várj, olvasd, nyisd, zárd, csukd, nézz, nézd, vizsgáld, vedd, fogd, dobd, ejtsd, csókold, lista (i), informálj, vége, befejezem, újra.
Például a „vizsgáld könyv” vagy „vizsgáld könyvet” kifejezést is megérti.
A játék basicben íródott. Fontos, hogy terjedelme miatt nem fut 32K-s TVC-n, 64k-s gép kell hozzá.


Gengszter (Szipucsu – Bodnár Tamás)

A Gengszter című szöveges kalandjáték eredetileg C64-re készült. Ezt átírták Plus/4-re, a Plus/4-es változatot pedig Enterprise-ra. Az Enterprise változatot pedig Szipucsu átírta TVC-re.
A játék elején egy szobában találjuk magunkat bezárva. Kicsit később kiderül, hogy egy gengszterfőnök rabolt el minket és zárt be. A játék célja: megszökni a banda rejtekhelyéről.
A program a következő igéket érti: é, d, k, ny (az égtájak rövidítései), lista (tárgylista, rövidítve: l), felvesz, fog (rövidítve: f), rak, nyit, húz, néz (újra megadja a helyszín leírását), tör, bekapcsol, lök, mozdít, önt, gyújt, támaszt, használ, olvas, berak, vár, vége (játék befejezése).


Nonogram (KKS2003 – Kiss Károly)

A játék egy logikai feladvány. A rejtvény egy téglalap alakú négyzetrácsos hálóból áll, amelynek
az egyik vízszintes és az egyik függőleges oldala mellett számok állnak, amelyek azt jelzik, hogy
az adott sorban, vagy oszlopban mekkora méretű sötét blokkok követik egymást. Minden
beszínezett blokkot tetszőleges számú (legalább egy) üres hely választ el egymástól.
A játék célja, hogy minden négyzetrácsról eldöntsük, be van-e színezve vagy nem.


Pipe Master (FeCO – Előd E. Imre)

A játék lényege, hogy az alsó és a felső csőcsonkot megfelelő időn belül a pálya sajátosságait figyelembe véve összekössük

Vakember szimulátor (Orosz Olivér)

5 pálya van benne (könnyűtől nehézig), joystickkal lehet irányítani a játékot, a feladat hogy a pályákon megtaláljuk a kijáratot.


Verdeső Vöcsök (Hoványi Péter)

Flappy bird utánzat basicben.


Hittan (Doberdo Brothers – Major Tamás, Sáránszki Mihály)

Harminc bibliai idézetet kapsz és három választásod van, honnan, kitől származik az idézet. A végén mentőkérdések is vannak! Teszteld tudásod!


Egyéb programok

BombXmas (Bertók Zsolt – Bery)

A Bomberman karácsonyi változata.


Puck Man Xmas (Doberdo Brothers – Major Tamás, Sáránszki Mihály)

Puck Man karácsonyivá változtatott első pályával.


SD2Flp (Csabai Csaba) (Felhasználói program)

NanoSD kártyáról, vagy floppy lemezről lehet vele fájlokat másolni floppylemezre.